Glädjedödare.

Några saker jag blir lite trött på är alla "Du får faktiskt inte!!!" och "Du kan inte!!!" man får höra nu för tiden.
"Du kan inte spela lasergame nu när du är gravid förstår du väll!?", "Man får faktiskt inte dricka coca-cola!!", "Det är inte bra att äta choklad i ditt läge!!" "Blablablabla".

Jag är skittrött på att höra allt. Barnmorskan nämnde det viktigaste man bör undvika, och tro mig, jag har läst på om min älskade coca cola och choklad och allt annat som folk varnar mig för, och det är ingen fara.

Senaste nu alltså om att jag ska slänga i färg i håret nästa vecka.
Vissa säger att jag kan tappa allt hår(det får jag väll ta då), och andra säger att det är farligt för barnet.
Så här har ni:
(Nej, jag orkade inte korta ner det)

"Det har under en lång tid cirkularat rykten att det skulle vara farligt för fostret att färga håret medan under graviditeten, så vi bestämde oss för att undersöka om så är fallet. En sökning i den vetenskapliga litteraturen (1-3) ger att i de flesta fall finns inga påvisbara kopplingar mellan negativa konsekvenser för fostret (t.ex. för tidig förlossning, cancer, låg födelsevikt) och användande av hårfärgningsprodukter. Vid enstaka eller fåtal användningstillfällen så finns det ingen eller liten risk att de farliga ämnena tas upp till sådan mängd att de kan påverka fostret.

Dock rekommenderas man undvika användning om man har sår eller skador i hårbotten, samt sådan användning att brännsår eller skada uppkommer. Vidare bör personer som arbeter med hårfärger professionellt använda handskar och se till att lokalerna är väl ventilerade.

Vanligt förekommande kemikalier i hårfärger är: fenylendiamin, 3-aminofenol, resorcinol, toluene-2,5-diaminesulphate (förekommer också i s.k. hennatatueringar), natriumsulfit, oleic acid, natriumhydroxid, ammoniumhydroxid, propylenglykol, och isopropylalkohol.

Tidigare användes ämnen som var påvisat starkt cancerogena (orsakar cancer) i hårfärgningsprodukter, med dessa har under senare år fasats ut (1). Detta kan vara en källa till de vanligt förekommande ryktena om att man inte ska färga håret när man är gravid.

Det skall dock påpekas att fenylendiamin, vilken fortfarande används, är en mutagen i kategori 3, så en viss försiktighet skadar ju inte."

Det där sista om "mutagen i kategori 3" fattar jag inte riktigt, men ja.
Jag tänker inte sitta hemma och se risig ut i 9 månader utan att få göra något kul.

Så nu ska jag gå och köpe en extra stor flaska coca cola som jag ska svepa i ett bara för att få känna mig rebelisk och cool.
Typ:)


Kommentarer
Postat av: sara hoe

men herregud så troligt störigt! drick din cola, ät godis och allt annat du känner för (så länge det verkar vettigt och du inte är sugen på typ en halv flaska explorer)! om man inte får svulla när man är preggy, när får man det då?

2010-04-16 @ 17:19:39
URL: http://sararehnstrom.blogspot.com
Postat av: sara hoe

oj. OOOtroligt störigt menar jag kanske.

2010-04-16 @ 17:20:37
URL: http://sararehnstrom.blogspot.com
Postat av: cissi

Sjuka människor.. Ät extra mycket choklad och häll i dig coca, tänk vilket sött barn det kommer bli!!! ;) Puss

2010-04-18 @ 15:52:26
Postat av: Marie

Håller med föregående talare. Och de där med att färga håret är ju också sjuka spekulationer. Dock så ska man inte blondera/bleka sig för de kan i vissa fall bli missfärgat pga hormoner och skit. Men lägger du i en vanlig färg så ska de väl inte kunna hända så mycket... Kanske får rosa hår men de kan man väl stå ut med! ;) Vi måste ta och träffas på en juice snart!! :)

2010-04-18 @ 19:23:40
URL: http://frokenblueberry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0