VP

Hittade en sida(http://www.barnsajten.se/forum/view_post.asp?id=8688), där en tjej hade fått diagnosen Vasa Previa, och hon undrade om någon annan hade varit med om detta. En tjej hade svarat, och det hon berättar är ju hemskt! Är verkligen förlossningspersonal och läkare så okunniga??


"Hej!
Hoppas,hoppas att du får mera förstående/kunniga läkare än vad vi hade.För oss blev det en skräck upplevelse i sig.Vi fick diagnosen i v 35.Blev hemskickade(45 min fr sjukhuset).Dom bad oss att komma tillb om vattnet gick.Vi åkte hem och började läsa på nätet(amerikanska sidor)om VP.Blev skräckslagna.Tb till sjukh.Alla sa att VP inte var farligt.Åter hem.Jag kontaktade en kurator jag varit i kontakt med.Hon läste på på nätet och blev helt chockad även hon.Hon ordnade/tjatade in mig på special mödrar vården.Där fick jag ligga i 9 dagar.Under dessa 9 dagar jag låg där påpekade ALLA(utom 1)sköterskor,läkare.BM att VP inte var farligt och att vi kunde åka hem och invänta FL.Den enda läkaren jag hade på min sida bestämde till slut ett planerat snitt datum.När hon gick av sitt pass kom nästa läkare in och försökta övertala mig att invänta naturlig FL.Det var heeeelt hemskt.Att jag skulle åka hem och invänta en vanlig FL när man i tex USA pratar om 95% dödlighet på VP.Skulle vi riska vårat barn som vi längtat efter i 5 år.Och jag var ju nästan fullgången.Jag fick till slut mitt snitt och vi fick en frisk liten tjej.Född med en kraftig VP(man gjorde en obduktion på moderkakan).Tom när vi låg på BB kom en av de knäppa läkarna upp-grattade men påpekade att vi ff kunde ha fött vaginalt.Vilken jäkla okunskap!Hoppas ingen ska behöva uppleva denna psykiska "terror" vi kände.
Lova att du står på dig.Det är en riskabel situation.Hoppas att jag inte har skrämt upp dig.

Massa varma kramar!
Stina (2008-10-19 08:50:03)"

Hur kan läkarna ha missat att det är 50-100% dödlighet i Vasa Previa? Visste dom det, eller struntade dom bara i att ta reda på fakta? Fy fan!
I vårat fall så visste ingen att jag hade VP, men jag kan inte tänka mig att man skulle bli behandald så! Om man väl upptäcker det, hur kan man ens låta någon föda naturligt??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0