Velamentös insertion.

Jag har sökt så mycket efter information om det som hände oss, men inte hittat någonting. Igår fick jag veta vad det har för namn. Velamentös insertion. Så, nu borde det ju gå att hitta lite information. Eller?
Jag har sökt i en halvtimme nu, men hittar ingenting. Lite tyska texter, men det är allt=(

Det gick som sagt bra i Västervik igår, och jag fick svar på mina frågor. Vi fick träffa båda barnläkarna, gynläkaren och barnmorskan. Och så var kuratorn med.
Mina frågor handlade mest om undersökningen man kan göra för att upptäcka det här. Både possitiva och negativa svar från min sida. Possitivt är att det inte finns någon risk alls med undersökningen. Den görs som ett ultraljud, fast vaginalt. Bra att veta, men då ger den automatiskt svar på min andra fråga.
Varför görs den inte på alla!?
Hade det funnits en liten risk så hade jag förstått varför. Men så var det ju inte. Enligt gynläkaren så är det omöjligt att göra den på alla då den är så komplicerad. Det finns helt enklelt inte resurser. Vilket egentligen innebär att det handlar om pengar. Det händer ju så otroligt sällan. Och vem fan bestämmer att vi, och dom det drabbar inte är värda det? Kan man verkligen sätta pris på någons barn!?

Det gör mig så ledsen, och en mening kommer ständigt upp i huvudet. En tjej skrev i ett mail till mig om förklaringen till varför dom hade förlorat sin lilla flicka. Dom fick ingen riktig förklaring, men hon tyckte det kändes som att det dom menade var, "Lite svinn får man räkna med". Och det stämmer ju, men vi får det förklarat i andra ord.

Lite svinn får man räkna med.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!



Jag hittade din blogg när jag sökte efter just velamentös placenta. Finner inga ord, och jag är så ledsen för att ni förlorat er fina flicka!



Jag vet inte om du fått svar på din fråga från annat håll, men om du inte har det så kan jag berätta att velamentöst fäste är när navelsträngen inte fäster i mitten på placenta, eller nästan ute i hinnorna.

2010-12-07 @ 17:34:04
URL: http://barnmorska.taytainti.se
Postat av: Jenny

Hej!

Jo vi har hittat endel, dock nästan bara på engelska.

Skulle gärna vilja ha reda på någon statstik i Sverige, hur många fall dom upptäcker, och hur många dom INTE upptäcker.. Känns som att det är väldigt många onödiga dödsfall i onödan..

Men verkar inte finns så mycket information alls..

2010-12-07 @ 20:07:38
URL: http://prydh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0