V.16

Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.




Källa: Familjeliv.se

Kommentarer
Postat av: Anonym

45 minuters mellanrum? det var något nytt :)

2011-04-11 @ 20:17:59
URL: http://myjanetstory.blogg.se/
Postat av: jossan

hej! Kom in på din blogg via spiderchick och kände att jag ville lämna en liten hälsning sedan jag läst dina inlägg... jag vill börja med att gratta till den lilla bebisen i din mage:) hoppas att du kan njuta av tiden du har framför dig- den är ju fantastisk:) men sedan vill jag även krama om dig, har gråtit mig igenom många av dina inlägg om eran fina Stella. Beklagar verkligen vad ni tvingats gå igenom. Mycket av det du skriver känner jag igen hos min bästa vän, som också hon genomgick/genomgår samma sorg som ni gör från att ha förlorat sin lilla pojke för några årsedan. Var stolt över eran fina änglatjej och grattis igen till att hon ska få bli storasyster och att ni ska få ta hand om och fysikst få älska en liten krabat om några månader:) stor kram!

2011-04-11 @ 20:34:22
URL: http://josefinkans.blogg.se/
Postat av: jenny

Tack Jossan!=)

2011-04-12 @ 10:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0