Söndag.

Är hos mamma och har käkat rester från plankan igår. Lite jordgubbstårta på det, så nu är man mätt och go!
Är så svalt och skönt idag, får gärna vara så resten av sommaren också, jag njuter!

Är inne i vecka 28(27+1) nu, och förhoppningsvis 89 dagar kvar.
Nio av tio barn som föds nu överlever. Känns inte som någon större trygghet, då är det ju hela 10% som dör.
Så nej, stanna där du är ett tag till!

"Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?"
(
Familjeliv.se)


Nu ska jag och mamma hem till mig och se om vi lyckas skruva ihop mitt IKEA skrivbord. Vore kanon att få upp det, så jag kan få lite ordning hemma!
Senare ska jag träffa Sara som är hemma från Sydney. Galet, har inte sett henne sedan förra sommaren, och har därmed inte träffat henne sedan allt hände med Stella. Hur konstigt kommer det inte bli att ses tio månader senare!?
Ska iallafall bli väldans kul att träffas!=)



Sara och jag, långt innan Stella var på G!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0